torsdag 17 november 2016

Belugarbolognese

Hemma försöker vi att minska ner på köttätandet, främst av det "röda" slaget. Vi äter mycket kyckling, kalkon och vegetariskt. Försöker verkligen att införa mer fisk, men övriga familjen är inte alltid så förtjusta. Nu känner jag att jag kanske ska dra fram Omega3-kortet, så får de välja mellan att äta fisk några fler dagar i veckan eller ta ett ickesåvälsmakande omegatillskott varje dag. Elakt eller?!

Igår fick jag och Lukas till en himla god bolognese, en vegetarisk sådan! Alltså, så gott blev det! Men lillkocken tyckte bäst om att hjälpa till och tog bara en provtugga och åt sen upp pastan.
Han har nu börjat uppmärksamma att jag inte alltid kan äta samma saker som de övriga i familjen: -Mamma, kan du äta den här glutenfrö... hihihi
Ursprungsidéen till denna har jag hittat i Mera Vego. Har ändrat lite och gör den mer som vi gör våran vanliga köttfärssås här hemma.

Belugarbolognese (ca 4 port)

1 morot
1 gul lök
1-2 stjälkar selleri
1-2 vitlökar
2 dl belugarlinser
1 burk krosstomater
3 dl vatten
Grönsaksbuljong
1/2 pkt Garants kokosgrädde
1/2 msk Oregano
2 msk Persilja
Salt & svartpeppar

Riv moroten grovt. Hacka lök, vitlök och selleristjälkar. Fräs detta i olivolja i en gryta.
Tillsätt bleugarlinser, tomatkross, vatten och buljong. Låt allt koka ihop i ca 15 min. Tillsätt kokosgrädden och krydda. Låt det koka ihop i ytterligare 10-15 min så att linserna blir lite mjuka. Om man vill kan man mixa såsen, men jag valde att inte göra det.
Servera med pasta och en god sallad och kanske lite riven parmesan på toppen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar