fredag 23 maj 2014

Kladdig chokladkaka med kokostosca

I år var det våra tvåors tur att ha hand om kafeterian på deras "växthusdag". Jag brukar alltid erbjuda mig att baka vid sånna tillfällen, för då vet jag att även jag kan få fika, smart va?! ;-)
Jag gjorde två olika sorters långpannebak. Först ut är en herrans god chokladkaka med kokostosca. Om man är rädd för socker så gör man bäst i att sluta läsa ungefär här. 
Det andra baket blev en morotskaka, receptet kommer så småningom, använde recept från Friendly bread men gjorde den helt mjölkfri.
Kokostoscakakan hittade jag på nätet och jag gjorde om den till gluten- och mjölkfri enligt nedan.

Unna er nåt riktigt sött och gott nu! 

Chokladkaka med kokostosca

200g mjölkfritt margarin
4 ägg
4 dl socker
1 dl kakao
3 dl gf mjöl (använde schärs mix c)
1 tsk bakpulver
1 gnutta vaniljpulver
2 krm salt

Kokostoscan
200g kokos
1,5 dl sojamjölk 
1 dl ljus sirap
75g mjölkfritt margarin 

Sätt ugnen på 200 grader.
Vispa ihop socker och ägg pösigt. Smält smöret/margarinet. 
Blanda ihop de torra ingredienserna och vänd försiktigt ner i äggsmeten och varva med smörblandningen.
Lägg smörpapper i en form va 25x35 cm och häll i smeten. Grädda i mitten av ugnen ca 15 min, känn med sticka den ska inte vara för blöt men såklart inte för torr heller...

Blanda alla ingredienser till toscan i en kastrull och ställ på spisen. Låt koka upp under omrörning och låt puttra lite lätt i ett par minuter. 

När kakan är klar i ugnen, så tar du ut den och brer över kokostoscan. Ställ tillbaka den i ugnen i ca 10 min. Kolla så att det inte bränns. Låt svalna och skär upp i lagom fina bitar. 
Ät och njut!!!!



2 kommentarer:

  1. Hej! Tänkte baka denna kakan, undrar hur det blev med glutenfritt mjöl? :)

    SvaraRadera
  2. Det blev bra! Tycker att sånna mjuka kakor är det lättaste att lyckas med i det glutenfria baket. :) Smaklig kaka :) /Therese

    SvaraRadera