onsdag 26 september 2012

Fikatips - Wien

Här kommer två fika-tips om du är i Wien och härjar. Det bästa med att fika i Wien är att det är bordservering, sååå himla trevligt tycker jag!!

Kurkonditorei Oberlaa

De hade några olika glutenfria alternativ och det var bra utmärkt på små skyltar i gottismontern. Jag testade Esterhazy schnitte (hasselnötskaka med smörkräm) och LaaKronen (macarons). Det fanns även två olika sorters glutenfria choklatårtor. Jag kände mig iallafall väldigt nöjd och fikamätt efter besöket där!

Här kommer en lista över var Oberlaa finns, siffran före gatan visar vilket område (Bezirke) som det ligger i. De första platserna upp till 8:e bezirke, ligger hyffsat centralt och att de andra 10-19 blir lite mer offside...

1. Neuer Markt 16 (i närheten av shoppingstråken på Graben och Kärntnerstrasse)

1. Babenbergerstrasse 7 (det var på denna vi var, i närheten av Musee Quartier)

3. Landstrasse Hauptsrasse 1 (i närheten av Stadtpark)

6. Naschmarkt 175

8. Josefstädter Strasse 31

10. Kurbadstrasse 12

13. Dommayergasse 1/ Auhofstrasse 2 (ut mot Schönbrunn)

18. Währinger Strasse 108

19. Sieveringer Strasse 4
¨
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Café Sinfonia

Ett oprövat tips, de hade tyvärr stängt för ombyggnad när vi var förbi. Men de ska ha alla möjliga sorters bra glutenfria alternativ till fika och att äta. Där ska man kunna få sig en glutenfri wienerschnitzel! Jag hittade en blogg som skrivit om caféet!

Schubertring 4, i närheten av Stadtpark.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar