onsdag 18 juli 2012

Gratinerad polenta - med salami, spenat

Huuuaaah, vilket väder det var i söndags! Vi var inne mest hela dagen och fixade och donade. Då passade jag även på att testa ett nytt recept som jag hittade på nätet och det är Paolo Roberto som står för det... Tyckte att det lät så himla gott och det var väldigt gott också!
Det var lite småbökigt att hålla ordning på receptet och hur mycket parmesan som skulle användas till vad, så jag delade upp recepetet nedan så att det blir lite lättare. Paolo använde taleggio-ost i sitt recept, men jag tog manchego istället. Jag ska ju försöka hålla mig till mer vällagrade ostar och när jag spanade i affären så såg det ut att vara en typ av kittost, så jag hoppade över den..

Gratinerad polenta (4 port)

Polentakaka
7 1/2 dl vatten
1 3/4 dl polenta
salt & Svartpeppar
1 dl riven parmesan
1 dl finhackad persilja
3 msk olivolja

Fyllning
1 msk ghee (el smör)
1 påse babyspenat
1/2 dl riven parmesan
125g salami skuren i bitar
150g manchego skuren i skivor
25 g smält ghee/smör

Topping
1/2 dl gf ströbröd
1 dl riven parmesan

Äggstanning
2 ägg
4 msk soyagrädde
2 msk riven parmesan
salt och peppar

Sätt ugnen på 200 grader. Parmesanrivning står väl först på listan, det är bara att riva på, ca 3 dl kommer att behövas. Fortsätt med polentakakan, koka upp vatten med salt och tillsätt polentan under omröring. Låt det sedan småputtra 6-7 minuter och rör om ofta så att det inte bränns i fast i botten. Ta bort från plattan och tillsätt parmesan, olja, persilja och svartpeppar. Häll ut smeten på ett bakplåtspapper, det ska vara i storlek så att du har två bitar som passar i en ugnsform modell mindre. Låt svalna och stelna.

Smält ghee/smör i stekpannan och tillsätt spenaten och låt den få smörångas 2-3 minuter. Skär salamin och osten i lagom bitar och smält smöret. Nu är det dags att montera ihop allt. 

Pensla din form med olja, lägg i en del av polentakakan och pensla även den med lite olivolja. Lägg på spenat, salami, manchego och strö över parmesan. Lägg på den andra polentakakan och så häller du över den smälta gheen/smöret. Ställ in mitt hela härligheten mitt i ugnen i 10 minuter.

Nu förbereder du toppingen och blandar ströbröd med parmesan. Sen vispar du ihop alla ingredienser till äggstanningen.
Ta ut formen från ugnen och häll över äggstanninge och till sist så strör du över toppingen. Ställ in i ugnen igen i 5 min och sen ändrar du ugnen till grilläge och låter den stå inne 2 min för att få lite mer färg.

Servera med sallad :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar