onsdag 30 maj 2012

Go'gubb och rabarbermuffins

Vilken härlig helg det har varit!! Satt ute på balkongen igår på förmiddagen och laddade upp lite D-vitaminer, sen tog jag och Mich en långpromenad från Årstaberg via Liljeholmen, Hornstull - Skanstull och sen gav vi upp några busstationer från Gullmarsplan. När vi kom hem så luktade det nybakade bullar i hela trapphuset och då blev jag så sugen på att baka. Hade ju fortfarande ett helt lass med rabarber i kylen och några stackars jordgubbar kvar. Så det blev muffins med rabarber och jordgubbar. Jordgubbspulvret köper jag hos Immun.se, men det är inget som man måste ha i baket, kan alltså uteslutas eller bytas ut mot tex kakao om man vill göra chokladiga muffins. Min smet blev något tjock, så det kan vara en ide att öka på kokosoljan eller soyamjölken en aning...

Det här blir också mitt bidrag till bloggen Söta sakers utamaning Månadens sötsak, som denna gången har temat Sommar. Rabarber och goa'gubbar, det är sommar för mig :-)

Väääldigt gott blev det måste jag säga!

Gluten- mjölk- och sockerfria muffinsar (16 st)

3 ägg
4 msk stevia strö
1 gnutta vaniljpulver
80 g kokosolja
1 dl sockerfri soyamjölk
3 dl glutenfritt mjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
2 msk jordgubbspulver
Rabarber & jordgubbar

Jag börjar alltid med att blanda de torra ingredienserna, så är allt bara klart att hälla i när äggsmeten är vispad... Vispa ägg och stevia pösigt. Smält kokosoljan och blanda ner soyamjölken. Tillsätt kokos och soyablandningen och vänd sen ner mjölblandningen. Skeda upp i formar, tryck ner rabarberskivor och jordgubbar och grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter.


8 kommentarer:

  1. Detta måste jag prova. Tänker dessutom byta ut glutanfria mjölet mot mandelmjöl, åtminstone hälften av det, och se vad som händer. Min dotter fick diabetes under våren så nu är det lågkolhydrat som gäller när det handlar om fika och sånt. Det blir så himla mycket insulin man behöver ta för sötsaker, så det är svårt att få det rätt. Vanlig mat gör vi som vanligt (glutenfritt då) men just fika känna bra att kunna göra så insulin-billig som möjligt! Eftersom lillebroren dessutom är mjölkallergiker så passar ju dessa perfekt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det borde ju funka att byta ut mot mandelmjöl, det borde ju gå att göra någon slags "lchf-variant" och använda fiberhusk och mandelmjöl, den brukar ju hjälpa till att få till det lite "bulligare". Kan tänka mig att det är en knepig omställning att få till vardagen med diabetes, man vill ju kunna unna sig saker utan att det blir alltför bökigt.

      Radera
  2. Rabarber och jordgubbar är en oslagbar kombination. Här drunknar vi nästan i rabarber, och jag har precis gjort en efterrätt med just rabarber och jordgubbar och med mandelmaräng. Dina muffins ser härliga ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar vara rabarberår i år, fick mina av en kollega som också drunknar i dem. Det är ju så gott!

      Radera
  3. Så gott med jordgubbar och rabarber, oslagbar kombination!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är verkligen gott och en oslagbar kombo :)

      Radera
  4. Svar
    1. Ja, jordgubbar och rabarber är sommar :-)

      Radera