fredag 6 april 2012

Smarrig fylld kyckling med grönsaksröra

Mich har fyllt på kokboksamlingen med en reafyndbok av Leif Mannerström. Mich är verkligen duktig på att bläddra i kokböcker och att använda recept ur dem. Själv är jag jättedålig på att använda dem, men de ser rätt fina ut i bokhyllan iallafall... Bakböcker är jag däremot bättre på att bläddra igenom och använda, nu när jag inte bakar så mycket sötsaker så sitter jag emellanåt och bläddrar och drömmer om lite framtida projekt! För några veckor sen upptäckte jag en österrikisk bakbok som jag inte bläddrat i på år och dagar, gissa om jag hittade en massa spännande recept i den?! Jag tänker mig att efter sommaren någon gång så blir det ett österrikiskt baktema här på bloggen och någon gång måste jag försöka ta tag i mitt Leilaprojekt, har ju hur många recept som helst kvar att testa!

Men tillsvidare så får vi hålla tillgodo med lite mera mat. Det här är från ovan nämnda kock och boken Husmanskonst. Tyvärr så tog jag ju ingen bild när allt var färdigt, var inte riktigt allert med kameran. Men fick till en bild innan kyckligen åkte i stekpannan. Det här blev verkligen supergott!
Appropå kyckling...

Glad påsk på er allihopa!!

Kycklingbröst med parmesan, prosciutto och basilika

4 kycklingbröst
4 skivor prosccuitio
100 g hyvlad vällagrad parmesan
4 kvistar färsk basilika
olivolja till stekning
salt och peppar

Grönsaksröra
2 schalottenlök (el 1 gul lök)
1 vitlöksklyfta
4 tomater
1/2 gul paprika
1/2 röd paprika
100g champinjoner
1 tsk tomatpure
10 finskurna basilikablad
rivet skal och saften från 1/2 citron
2 msk vitt vin
2 msk olivolja till stekning
salt och peppar

Sätt ugnen på 175 grader. Skär en skåra i kycklingen och lägg i en skiva skinka, hyvlad parmesan och basilika. Fäst en tandpetare för öppningen så att inte allt rinner ut. Stek i olivolja och flytta över till en ugnsfast form. Fortsätt att steka i ugnen i ca 20 min.
Såsen: Finhacka scharlottenlökenr och krossa vitlöksklyftan. Skålla och skala tomaterna och dela dem på mitten. Skär paprikorna i bitar och skiva champinjonerna. Häll ny olivolja i pannan som du stekte kycklingbrösten i. Fräs lök och vitlök i några minuter. Tillsätt resten av ingredienserna och låt såsen sjuda under omröring i ca 15 minuter. Smaka av med salt och peppar och späd ev med vatten om såsen blir för tjock.
Ta ut kycklingbrösten från ugnen och lägg dem i såsen och låt sjuda i 5 min.
Servera med ris eller pasta.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar