onsdag 7 mars 2012

Månadens sötsak - Personligt

Något som ligger mig extra varmt om hjärtat i bakverksväg är såklart semlan!!! Jag har ju skrivit om min semelfrustration; jag kan ju inte bara slinka in på närmsta bageri eller affär och köpa med mig en som jag gjort förr i tiden. I år blev de dessutom extra svårt, då jag håller på med en läkamageochtarmar-diet och ska undvika mjölk, socker och sädesslag (bakar alltså inte ens med gf mjöl). Men något var jag ju tvungen att hitta på, så det blev en kokossemla på fettisdagen. Inspiration är hämtad från LCHF-världen, fick byta ut mejeriprodukterna mot kokosgrädde och så använde jag lite kokossocker istället för sötning/socker.
Måste säga att jag blev jättenöjd med den här varianten! Nu har jag ett recept på en bulle som är snabb och enkel att göra (ingen jäst, jippiii), vilket gör att jag tror att jag kommer att göra semlor flera gånger om året och inte bara i februari!!

Så den här kokossemlan blir mitt bidrag till Månadens sötsak - Personligt.

Kokossemlor (2 st)
25 g ghee (el. kokosolja)
2 ägg
1 msk kokossocker
1/2 dl kokosgrädde
1/4 dl kokosnötmjöl
2 msk fiberhusk
1 tsk bakpulver
1 tsk stött kardemumma

Smält smöret. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda koksmjölet med bakpulver, fiberhusk och kardemumma. Blanda ägg och sockerpös med ghee, kokosgrädde och rör till sist i mjölblandningen. Låt det svälla en liten stund. Rulla 2 runda bullar och grädda i 175 grader i ca 25 min.

Mandelmassa gjorde jag utav skållat mandelmjöl som jag blandade med en gnutta kokossocker och kokosgrädde.

Vispade kokosgrädde med vaniljpulver, 1/2 tsk florsocker och några droppar citronsaft och fick till det rätt så fluffigt :-)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar