måndag 28 november 2011

Hamburgare på stan - triangeldramat

Det är inte många länder i världen där klassiska hamburgerkedjor erbjuder glutenfritt bröd till sina hamburgare! Jag har varit iväg och testat de tre vanligaste här i Stockholm; McDonalds, Burger King och Max. Alla tre kan göra de flesta menyerna med glutenfritt bröd, vissa kan innehålla andra ingredienser som inte går att få glutenfria. Men alltså jag blev ju inte klok på deras allergiinformation som de har inne i restaurangen, den ger verkligen oklara besked (nu tänker jag på de allergiguider som de har som man kan läsa i själv). Sämst var de på Burger King att guida. Där blev jag först hänvisad till deras allergi-lapp och när man läser där så innehåller ju alla deras hamburgare gluten (då är det själva brödet som innehåller gluten). Så jag sa till tjejen i kassan, "-men enligt den här kan jag ju inte äta någon, för alla hade glutenmarkering... " Ja, men vi kan göra alla hamburgare med glutenfritt bröd... Jamen säg det från börja dådå. Jag ska faktiskt genast ta och maila kedjorna om deras allergiinformation på restaurangen, som självklart är bra, men det skulle vara enklare om det stod den här kan göras helt gf eller den på den här så innehåller dressingen gluten etc... Det var iochförsig likadant när jag kollade på de övriga kedjornas allergiguider, men där kunde de redan i kassan säga vad jag kunde och inte kunde äta.
Mc-donalds information på nätet är bra, där står det även "de flesta produkter går att få med glutenfritt bröd, observera att våra panerader rätter innehåller gluten". Max hade lättillgänglig ingrediensinformation för varje enskild ingrediens. Ett litet minus för Burger King's hemsida, där hittar jag ingen innehållsförteckning på ingredienserna, ville veta vad det glutenfria brödet innehåller. Fick svar via mail om att brödet innehåller vetestärkelse... Men där var det lätt att se på varje burgare vilka som går att få med glutenfritt bröd.

Summasummarum:

Nr1: Max: Bra info på hemsidan och ok i kassan på restaurangen. Gott bröd som är naturligt glutenfritt! Mmmm smältost! De har en GI-burgare som de serverar med isbergsallads-blad istället för bröd, den är supergod!

Nr2: McD: Bra info på hemsida och i kassan i restaurangen. Gummibröd och brödet innehåller vetestärkelse.

Nr3: Burger King: Bra info på hemsidan men hittade ingen ingrediensinformation, inte tiptop info i kassan på den restaurang som jag besökte, gummibröd. Brödet innehåller vetestärkelse. Inga favoritburgare direkt, men deras pommes är helt ok.

För mig så är det här "fuskmat" för McDonalds och Burger Kings bröd innehåller vetestärkelse, som jag helst undviker. Tummen upp för Max, då deras bröd är naturligt glutenfritt!!

Vinnaren är alltså Max ;-)

6 kommentarer:

  1. Egentligen är det konstigt att informationen fortfarande är så bristfällig med tanke på hur vanligt det är med allergier. Jättebra att du mailar till respektive kedja och påpekar dina iaktagelser! Hälsa från mig med!

    SvaraRadera
  2. Så olika det kan vara. Min dotter gillar McDs bröd bäst och kallar BKs för gummibröd...
    En uppgift till dig nu då :)
    På McD har de kycklingsallad som går att få glutenfri för man kan välja "grilled chicken" istället för friterad, och så väljer man bort krutongerna. Men, kan man få dem att värma kycklingen utan sallad och få den i stället för nuggets? Borde inte vara helt omöjligt, men jag har inte orkat fråga. Men du kanske orkar, en vacker dag... ;)

    SvaraRadera
  3. Men tydligen friterar Max sina pommes i samma olja som de friterar nuggets i. Dvs risk för kontamination om man är så petig. Det gör inte McD och BK (allt enligt info/skvaller på celiakiförbundets fb-sida.

    SvaraRadera
  4. Kjersti - Jag hälsar ifrån dig med ;)

    Karin - Jag tycker att det kan vara olika från gång till gång på McD, men på Max har brödet alltid varit ogummiaktigt. Ska undersöka kyckling istf.nuggets-möjligheten vid nåt tillfälle :-)
    Visste inte att Max friterade i samma olja! Kan ju vara något att få dem att ändra på :-)

    SvaraRadera
  5. när jag åt på BK för ett tag sen så sa dom till mig att dom friterar sina pommes i samma som nuggets.. fast kanske ändrat nu då.

    jag tycker bäst om max, deras bröd e supergott å man behöver inte ha en liter dricka för att kunna själva de (som tex mcd).

    SvaraRadera
  6. Håller med dig Johanna, Max är överlägset bäst med mjukt och gott bröd! Då kanske ingen av restaurangerna är så säker ur fritössynpunkten om de säger en sak men gör en annan... Får kanske bli morötter i fortsättningen. Men det är ju så gott att doppa pommes i smältost på Max :)

    SvaraRadera