lördag 6 augusti 2011

Glutenfri chokladbudapestrulle med jordgubbar

Till mitt kalas gjorde jag en chokladbudapest istället för en traditionell tårta. Det blev mycket gott, blev nästan lite kladdkakekaraktär på det hela och supergott med jordgubbar i!
Läste på någon blogg (som jag tyvärr inte kommer ihåg vilken) att det blir enklare att rulla ihop den om man spritsade ut längder istället för att bre ut den, så det testade jag. Dock så fick jag lite glipor när jag inte spritsat tillräckligt nära på vissa ställen.


Chokladbudapestrulle

6 äggvitor
3 dl socker
2 msk marsanpulver
3-4 msk kakao
100g malna hasselnötter

5dl vispgrädde
jordgubbar i bitar eller skivor
Florsocker att puddra över innan servering


Vispa äggvitorna till hårt skum tillsammans med socker. Mal hasselnötterna och blanda sedan i marsanpulvret och kakon i nötmalet, vänd sedan försiktigt ner blandningen i marängskummet. Spritsa ut remsor tätt intill varandra på bakplåtspappret, så går det lättare att rulla ihop den sedan.
Grädda i mitten av ugnen i ca 20-25 minuter i 175 grader. Låt svalna, bred sedan på grädde och strö ut jordgubbarna, rulla ihop och pudra över florsocker innan servering, eller smält lite vit choklad och ringla över (kom på det i efterhand att det skulle blivit snyggt mot den mörka rullen)


Nötrivare...


Spritsa tätt, tätt


Gogubbar




Rulla ihop och pudra över florsocker


4 kommentarer:

  1. Budapestrulle som är så gott :-)

    SvaraRadera
  2. Det här låter ju hur gott som helst! Mums!

    SvaraRadera
  3. Stort GRATTIS i efterskott Thérese. Låter som ett härligt födelsedagsfirande. Ha en fortsatt skön semester också!

    SvaraRadera
  4. Cupcakesfluffan - visst är det supergott :)

    Annica - det blev hur gott som helst, lite kladdkakesmarr på rulle :)

    Kjersti - TACK :) Det blev en härlig födelsedag och en skön semester ska jag ha, tiden går alldeles för fort bara!

    SvaraRadera