torsdag 30 juni 2011

Glutenfri pecan crumb cake - Månadens sötsak

Väldigt ofta ute i sista sekunden, den här gången väldigt spontant och i sista stund. Kom ju på att jag inte gjort något för månadens sötsak som i juni har temat Utländskt. Har lurat ett tag på crumb cake och det får bli mitt bidrag denna månad. Gjorde en egen variant på receptet och hade i hackade pecannötter i smulorna. Nu blev den ju inte riktigt som jag hade tänkt mig. Smulorna sjönk igenom och med tanke på att det är 6 tsk bakpulver i så borde den ha blivit lite högre?? Skulle kanske haft i lite mer mjöl, ursprunsreceptet är på 7 1/2 dl. Men när jag tar exakt lika mycket eller en dl mindre än vanligt mjöl, så blir det ofta väldigt torrt. Så den här gången drog jag ner en halv dl till. Men som vanligt så smakade det mycket gott nu när den är lite ljummen. Hoppas att den håller i sig tills i morgon, tänkte ta med några bitar till jobbet...
Summasumarum, det här måste jag alltså göra någon mer gång för att se om jag kan få till det bättre.

Glutenfri pecan crumb cake

6 dl Lailas gula mix
4 dl socker
250 g smält smör
6tsk bakpulver
3ägg
3 dl creme fraiche
1 näve pecannötter

1,5 msk florsocker
1,5 msk vaniljsocker


Sätt ugnen på 200 grader. Blanda mjöl, socker och bakpulver. Tillsätt det smälta smöret och gör en smuldeg.
Ta bort 3 dl av smulorna och blanda ner ägg och creme fraiche i resten. Grovhacka nötterna och blanda dem med smulorna.
Lägg ett bakplåtspapper i botten på en långpanna (30x40cm). Bred ut smeten och strö över smulorna.
Grädda mitt i ugnen i ca 20 min. Kolla så att den inte blir för torr.
Blanda vanliljsocker med florsocker och sikta det över kakan medans den är ljummen. Låt den svalna och skär i bitar.



Platt som en pannkaka och inte crumb-ig

2 kommentarer:

  1. Det blev ruskigt gott, även fast den inte ser ut som jag hade tänkt mig ;-)

    SvaraRadera