lördag 12 februari 2011

Glutenfri kladdkaka

Jag fick Leilas Piece of cake i julklapp, har inte "hunnit" baka något ur den än. Men idag fick vi besök av systeryster & hennes lillskrutta och mamma. Så då vispade jag ihop en Leila-kladdkaka. Det var väldigt länge sen jag gjorde kladdkaka! Förr kändes det som att vi åt det minst varje vecka.
Såg nu när jag skulle skriva ner receptet att jag glömde en nypa salt och att sticka ner bitar med mörk choklad i smeten innan gräddningen. Så går det när man inte läser ordentligt ;-) Ska göra den ordentligt nästa gång...
Den blev helt ok, kanske att jag hade den någon minut för länge i ugnen, den blev inte riktigt sådär kladdig som jag vill ha den.


Glutenfri Leila-kladdkaka

50g smör
1/2 dl matolja
2 ägg
1dl strösocker
1dl farinsocker
2 1/2dl Lailas gula mix
4msk kakao
2tsk bakpulver
1tsk vaniljsocker

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret i en kastrull och tillsätt oljan.
Vispa ägg, strösocker och farinsocker ljust och pösigt och rör ner det varma smöret.
Blanda de torra ingredienserna och vänd ner dem i smeten.
Fyll smeten i en smord och bröad kakform, 24cm i diameter.
Grädda kakan mitt i ugnen i ca 30 minuter.


Det blev en liten bit kvar...


5 kommentarer:

  1. Den ser jättesmarrig ut, den ska jag baka till familjen på alla hjärtans dag ! Vi gillar verkligen kladdkakor men det är inte ofta jag gör det tyvärr. Å grönpepparsåsen...SLURP så gott !
    Ha en härlig lördag !
    Kram Madde

    SvaraRadera
  2. Madde - Tack, det är så skönt med lördag! Vi gillar också kladdkaka, men det var säkert minst 2 år sen jag gjorde det! Alledels för sällan!
    JAA, grönpepparsåsen är verkligen SLURP!!! :)

    SvaraRadera
  3. Har också hennes bakböcker, de är himla bra och kladdkaka är så gott :-)

    SvaraRadera
  4. Mums, vad gott det ser ut. Jag har aldrig gjort kladdkaka själv men ätit det många gånger och det är ju hur gott som helst.

    Skulle ju baka glutenfria muffins i helgen. När jag letade i affären så hittade jag inte det mjölet som du hade, så det blev en kakmix istället. Muffinsen blev goda men jag hade ju hoppats kunna baka dem själv (känns lite tråkigt med mix). Hur ser mjölet ut som du använder, så jag vet vad jag ska leta efter till nästa gång?

    SvaraRadera
  5. Kan bara hålla med - Kladdkak är himla gott :)

    Erika - så här ser förpackningen ut http://www.specialkost.se/Produkter.htm

    SvaraRadera