fredag 7 januari 2011

Vuxen glutenfri Wienerschnitzel

Igår hade vi en riktig slöa-inne-dag. Ni vet; läsa, surfa, fika och äta mat. Mich fick "Two and a half men" av mig i julklapp och nu plöjer vi igenom ett par avsnitt närhelst vi får tid över. Det blev några avsnitt igår efter middagen, den serien är ju helt underbart rolig!!
Till middag så gjorde vi Wienerschnitzel, jag kallar den vuxen för vi gör den oftast på nöt (lövbiff) och inte kalv... Det är ju nästan lite lyxmat, för som glutenintolerant så går det inte att beställa ute, eller jag har inte stött på det vare sig här hemma eller i Österrike. Helst ska detta ätas i Österrike med en kartoffelsallat, men igår hade vi ju en slöardag hemma i Sverige och då blev det med pommes och ketchup.

Vuxna glutenfria Wienerschnitzlar

Lövbiff
Lailas gula mjölmix
Uppvispat ägg
Ströbröd (använder Moilas)
Olja till stekning (mycket olja)

Ta fram lövbiffen en stund innan du ska steka, så att de inte är iskalla när du lägger dem i stekpannan. Doppa köttet först i mjölet och sen ner i äggsmeten och tillsist i ströbrödet.
Stek schnitzlarna i mycket olja och det ska vara hett när du lägger ner dem, det räcker med några minuter per sida då köttet är tunnt.


Tips för att lyckas med alla slags paneringar

När du gör glutenfria dubbelpaneringar, så kan det ibland löna sig att göra dubbel-dubbelpanering. Efter första omgången så doppar du den igen i  äggsmeten och sen i ströbrödet. Det håller ihop bättre och ytan blir fluffigare, helt enkelt snyggare resultat.

Stek i mycket olja och eventuellt en liten klick smör för att ge lite "mer färg".

När du steker dubbelpanerade maträtter så ska du alltid använda MYCKET stekfett (olja/smör). Paneringen drar åt sig mycket fett (eftersom det är torrt och bröd), om du har för lite fett så blir inte stekresultatet bra. Det blir bränt och trist.



Dubbel-dubbelpanering på denna

Det här är en superlyckad schnitzel, när paneringen blir "bucklig"


4 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag hittade din blogg via cupcakefluffan!

    Jag gillar verkligen namnet på din blogg, ett mycket bra och spännande motto tycker jag!

    Jag håller på att starta upp en småländsk glassfabrik som heter Mormor Magdas Därproducerade Glass. Jag läste med intresse dina inlägg om glassen och ble lite nyfiken, vilken sorts glassmaskin fick du i julklapp? spännande att man kan göra flera satser efter varandra tycker jag!

    mvh Angela

    SvaraRadera
  2. Angela - kul att du hittade hit :) och tack för bloggkomplimangerna!

    Så spännande med en egen glassfabrik!! Ska kika in på din blogg och se hur det går för dig!! Jag fick en "vanlig" från Krups, en sån som man lägger i frysen 24 timmar. Vill testa hur det fungerar att göra fler sorter samtidigt, för det känns så slöseriaktigt att bara få till en sort, när det tar ganska lång tid att förbereda maskinen.

    SvaraRadera
  3. Riktigt gott med schnitzel :)

    SvaraRadera