söndag 30 januari 2011

Glutenfria semlor

Just nu är det den absolut värsta tiden för mig, semmeltiderna! Jag verkligen älskar semlor och nu fullkomligt semmelbombas varenda bagerifönster och jag kan inte bara traska in och köpa en...
Så därför gjorde jag semlor idag :) Blev nöjd med resultatet, kanske att de blev en aning för mycket mjöl, det är alltid lurigt med det glutenfria mjölet. Bytte ut en del av mjölet till havremjöl och jag tror att det gjorde att det blev lite finare färg. Idag testade jag även att hoppa över första jäsningen och lät dem bara jäsa på plåten innan ugnsfärden. Har ju haft problem med att de inte jäser så bra andra gången och fick tips om att hoppa över första jäsningen. Tycker att de blev ovanligt höga och fina :) Och det är ju så gott, ska ta en till lite senare ikväll!

Semlor (ca 20st minisemlor)
50g jäst
100g smör
3dl mjölk
1tsk kardemumma
1/2tsk salt
1 ägg
2dl havremjöl
8-9dl Lailas gula mjölmix

Mandelmassa & mjölk till fyllningen
Vispgrädde

Smula ner jästen i degbunken. Smält smör och häll i mjölken och värm till 37 grader. Häll vätskan över jästen. Rör tills jästen är upplöst. Tillsätt kardemumma.
Tillsätt salt, socker och ägg. Blanda i det mesta av mjölet.Arbeta degen blank och smidig. Ta upp degen på mjölat bakbord och rulla till släta bullar. Lägg på plåt och täck med plastfilm. Låt jäsa minst 45 minuter.
Pensla med uppvispat ägg. Grädda i 250 grader i ca 10 minuter.
Fyll med mandelmassa utblandat med lite av inkråmet och mjölk, toppa med grädde och pudra över florsocker på locket.



7 kommentarer:

  1. Tack för fikat,dom var jättegoda!!! Kram/Mamma

    SvaraRadera
  2. Jag har också märkt att när jag bakar med Lailas mix så är det svårt att¨få färg på bröd. Tror det beror på att det inte är något socker i den mixen vilket i och för sig är bra. När jag bakar med Mixwell, Finax eller Semper så får jag lätt färg på bröden.

    SvaraRadera
  3. Semlor är ju så himla gott! har tänkt baka en laddning glutenfria inom kort så då kan ditt recept komma till pass! :)

    SvaraRadera
  4. Klart att du också ska ha semlor. Tur att du är så duktig att baka att du kan baka en massa gott till dig själv, fast det borde finnas fler alternativ ute på caféer tycker jag för allergiker.

    Föresten så ska jag baka dina glutenfria muffins i helgen. Hoppas jag hittar allt i affären. Kollade sist jag handlade vart glutenfrihyllan stod någonstans. :-)

    SvaraRadera
  5. Mammis - tack själv för sällskap :)

    Anonym - det kanske är sockret det beror på??

    Annica - ja du måste ju bunkra upp med lite semlor :) Det är ju så gott!!

    Erika - :) fast det skulle vara himla skönt att bara kunna köpa en semla varsomhelst.
    Hoppas att muffinsarna blir bra nu då du testar mitt recept! Lycka till i affären, det går alldeles säkert bra :)

    SvaraRadera
  6. De ser jättegoda ut - vad kul att du fick till det.

    SvaraRadera